به گزارش سایت خبری جمعیت، تعجبی ندارد که شرکتهای دخانی تلاش خود را برای هدف قرار دادن کودکان چند برابر کنند، چرا که الگوی تجاری آنها به این قشر وابسته است. آنها میدانند ۹۰ درصد بزرگسالان سیگاری قبل از سن ۱۸ سالگی مصرف خود را شروع کردهاند. آنها قویا معتقدند که پایه و اساس تجارتشان، دانشآموزان دبیرستانی هستند.
بر اساس گزارش کمیسیون تجارت فدرال، شرکتهای دخانیات ۸/۸ میلیارد دلار در سال یعنی ۲۴ میلیون دلار به صورت روزانه هزینه میکنند تا برای محصولات خود در آمریکا بازاریابی کنند، از سیگارهای معمولی گرفته تا تنباکوی بدون دود. در این مطلب اشارهای خواهیم داشت به برخی از این استراتژیها که برای جلب کودکان و نوجوانان به کار میروند.
هزینه کردن بیش از ۹۰ درصد بودجه برای تبلیغات
شرکتهای دخانیات اکنون بیش از ۹۴ درصد از بودجه بازاریابی خود را برای تبلیغ محصولات خود در فروشگاههای مواد غذایی، پمپ بنزینها و دیگر خرده فروشیها صرف میکنند. آنها به خرده فروشان پول میدهند تا برندها و محصولاتشان را در بهترین و قابل دیدترین نقطه مغازه بگذارند. آنها همچنین هزینههای زیادی برای خوب دیده شدن میپردازند و سعی میکنند هزینه تمام شده برای مشتریانی که هنوز در سنین پایین هستند و درآمد کافی ندارند را پایین بیاورند.
این روش بسیار موثر است چرا که دو سوم نوجوانان حداقل هفتهای یک بار به این فروشگاهها رفت و آمد دارند.
مطالعات نشان میدهند که در تماس بودن با بازاریابی دخانیات در فروشگاهها و تخفیف قیمتها میزان مصرف محصولات دخانی را در نوجوانان افزایش میدهد.
تبلیغات در مجله های پر مخاطب قشر نوجوان
شرکتهای دخانیات تمامی محصولات خود از جمله سیگارهای الکترونیک را در مجلههایی که مخاطبان آنها در ردههای سنی پایینتر هستند مانند مجلات ورزشی و تصویری تبلیغ میکنند. آنها تبلیغات خود را با مفاهیمی مانند بلوغ، مردانگی، سرگرمی، زرق و برق و طغیان نشان میدهند.
فیلیپ موریس و مارلبرو از مهمترین تبلیغکنندگان در این مجلات هستند. شخصیت کارتونی سیگار کمل که در سال ۱۹۸۸ توسط رینولدز مورد استفاده قرار گرفت، یکی از مهمترین عواملی بود که فروش این برند را به طرز معناداری افزایش داد و در آن برهه بسیار موفق بود.
سیگارهای الکترونیک استفاده از دخانیات را رونق بخشیدند
گرچه در برخی نقاط دنیا مانند آمریکا، سیگارهای طعمدار ممنوع شدند اما این قانون برای سیگارهای برگ، تنباکوی بدون دود و سیگارهای الکترونیک مصداق ندارد.
شرکتهای دخانیات اکنون محصولات شیرین و طعمدار، ارزان و رنگی وارد بازار کردهاند. شکلات، توت فرنگی، هلو و آلبالو نمونههایی از این طعمها هستند. طبق تحقیقات بازار در آمریکا، بیش از نیمی از محصولات بدون دود دخانی به صورت طعمدار به فروش میروند. اکنون بیش از ۷۰۰۰ طعم در بین سیگارهای الکترونیک وجود دارند.
با ممنوع شدن سیگارهای معمولی، سیگارهای الکترونیک سربرآوردند. در دست افراد مشهور دیده شدند، در تبلیغات تلویزیونی وارد شدند، در مجلات نمایان شدند و در مسابقات اتومبیلرانی و کنسرتها به عنوان حامی مالی به نمایش گذاشته شدند. حالا با وجود این سیگارها تلاشها برای روبرگرداندن نوجوانان و جوانان از این عرصه سختتر شده است.
مزیت شناخت فعالیتهای صنعت دخانیات
تلاش صنعت دخانیات برای قانونی کردن فعالیتهای خود از طریق شرکت در مسئولیتهای اجتماعی صورت میگیرد. با این قبیل فعالیتها، صنعت دخانیات تلاش میکند تا با نگاههای منفی نسبت به خود مقابله کند و تصویر بهتری از خود بسازد. بنابراین:
– با ایجاد مانع سر راه تصویب قوانین کنترلی تاثیرگذار در حوزه منع دخانیات و خدمت به منافع سیاسی این صنعت
– به حاشیه راندن فعالان حوزه سلامت
– حمایت از دستیابی صنعت به جوانان و نوجوانان
– انتخاب متحدانی برای خود در میان سیاستگذاران
– حذف مخالفتها از عرصه عمومی
– تقویت اعتبار صنعت دخانیات
درک بهتر از فعالیتهای این صنعت به فعالان اجتماعی و حوزه سلامت امکان میدهد تا راههای بهتر مقابله با آن را خصوصا در منطقه فعالیت خود بشناسند. صنعت دخانیات پیچیده است و باید در چند سطح شناخته شود:
– سطح بینالمللی که شامل شرکتهای بینالمللی دخانیات که به سرعت در حال رشدند و در کشورهای در حال توسعه بیش از گذشته ورود میکنند
– سطح ملی که شامل صنعت دخانیات در سطح کشوری و یا منطقهای که استراتژیهای منحصر به فرد خود را برای افزایش استفاده از دخانیات به کار میگیرد
– استفاده از دخانیات با محصولاتی غیر از سیگار در حال معرفی به برخی کشورها و مناطق است. این محصولات معمولا توسط شرکتهای محلی تولید میشود
- کد خبر 3447
- اخبار , صنعت دخانیات , مقالات
- 723 بازدید
- بدون نظر
- پرینت